Algemeen
1. Op welke manieren kunnen uw ontwerpen aan Fotogoed worden aangeboden?
Dit kan op 3 manieren;
- Fotogoed Designer
Dit is gratis te downloaden software, die op uw eigen PC te installeren op elk Windows
systeem. Hiermee zijn dan al onze producten te ontwerpen op uw PC en daarna naar
Fotogoed kan worden ge-upload en besteld. Voordeel is dat het alle producten bevat
en de meest geavanceerde functie en u rustig kunt werken vanaf uw eigen PC op gewenste
tijdstippen. Sterk aan te bevelen voor complexe producten of wanneer u hoge eisen
stelt.
- FotoGoed Online Designer
Alle producten, dus van wenskaarten tot complete fotoalbums zijn onine te ontwerpen en bestellen via de Fotogoed
Online Designer. Het bevat alle benodigde functies voor de betreffende producten
en het voordeel is dat u gelijk aan de slag kunt en binnen no-time b.v. een foto
op canvas online kan bestellen. Tevens is het geschikt voor alle systemen en gangbare browsers.
Aan te bevelen voor simpele producten en wanneer tijd een belangrijke factor is.
- PDF Uploader
Via de PDF Uploader kunnen door uzelf aangemaakte PDF bestanden (via software naar
keuze) naar ons ge-upload worden, van al onze producten. De PDF bestanden dienen
wel aan onze specificaties te voldoen, die te vinden zijn in onze PDF specificatie
lijst. Deze manier wordt vaak gebruikt door onze klanten die de voorkeur geven aan hun eigen (professionele) fotosoftware programma's (b.v. Adobe Lightroom, Indesign of Illustrator), maar ook via bv. het Microsoft Office pakket kunt u via Word, Powerpoint etc. ook uw eigen PDF bestanden maken en dus online uploaden en bestellen bij FotoGoed.
Sterk aan te bevelen voor professionals en klanten die liever vanuit hun eigen
fotosoftware werken.
2. Welke kleurprofielen zijn nodig/worden aanbevolen?
Gezien er bij FotoGoed via drie te onderscheiden manieren de opmaak kan worden aangeboden en elke manier zijn eigen voorkeuren heeft, is hieronder het antwoord opgesplitst in via FotoGoed (Online) Designer, via Lightroom en als PDF (niet Lightroom).
Via de FotoGoed (Online) Designer: We geven daar de voorkeur aan sRGB, onze pers die het converteert naar het profiel waaronder we drukken (Isocoated V2) staat ingesteld en verwacht sRGB (overigens het meest voorkomende camera profiel). Natuurlijk zijn in principe alle profielen mogelijk evenwel voor de beste conversie is dus sRGB aanbevolen.
Via Lightroom (PDFen via de boekmodule van Lightroom): We geven daar de voorkeur aan aRGB (Adobe RGB), onze pers die het converteert naar het profiel waaronder we drukken (Isocoated V2) staat ingesteld en verwacht aRGB. De reden hier is dat het aRGB profiel zich beter laat converteren naar Isocoated V2, dus daar verkiezen we aRGB boven sRGB. Graag hier rekening mee houden, want een sRGB profiel kan een onterechte extra verzadiging geven.
Als PDF bestand bv. via Indesign: We geven daar de voorkeur Isocoated V2, ofwel hetzelfde profiel als waarmee we drukken, goed alternatief is Fogra 39 (of hoger). Hiermee treedt er dus geen conversie op en met een goed gekalibreerd scherm kunt u in een WYSIWYG modus komen. Levert u een PDF aan via een programma waarmee geen CMYK profiel in te stellen is kies dan sRGB of in het geval van Lightroom PDFen dus Adobe RGB (zie hierboven).
3. Welke (foto) bestandsformaten zijn te gebruiken?
De Fotogoed (Online) Designer accepteert bmp, gif, jpg, jpeg, png en tif bestanden. Via de PDF Uploader kunnen PDF bestanden bestelt worden.
4. Hoe lang worden mijn ge-uploade bestanden bewaard (voor een eventuele nabestelling)?
Fotogoed bewaart uw bestanden circa 2 maanden na de upload, zodat er rechtstreeks nabesteld
kan worden via onze web winkel. Overigens is het slim om het bestand ook lokaal
op uw PC te bewaren, vaak willen klanten hun product nog verder perfectioneren bij
een nabestelling en dat kan alleen lokaal op uw PC plaatsvinden.
5. Hoe weet ik of mijn digitale foto’s van voldoende kwaliteit en/of resolutie zijn?
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven gezien dit van vele factoren afhankelijk
is (waaronder belichting, contrast, witbalans en resolutie). Zeker van belang is hoe groot de afbeelding geplaatst gaat worden in het
gekozen product, simpeler gezegd een digitale foto geplaatst op een visitekaartje
behoeft een lagere resolutie dan dezelfde foto geplaatst op een canvas van 60 bij
90cm. Natuurlijk is de resolutie van de oorspronkelijke foto een belangrijke factor,
vuistregel is dat niet gecomprimeerde digitale foto’s genomen met tenminste een
5 megapixel camera voldoende resolutie in huis hebben voor al onze producten. Gelukkig
zit er in onze software een indicator die per afbeelding kan aangeven
wat de kwaliteit is qua resolutie. Groen betekent professionele resolutie, Geel
betekent acceptabele resolutie (wat overigens door de meeste mensen nog als goed
wordt ervaren, Rood betekend slechte resolutie (u kunt dan nog de foto kleiner maken
of wat we vaak horen, deze toch plaatsen omdat de foto een hoge gevoelswaarde heeft
die belangrijker is dan de perfectie nastreven). Ook kan een foto een te hoge resolutie hebben, zie daarvoor hieronder
bij het onderdeel Fotogoed Designer, punt 1.
Overigens en zeker niet in de laatste plaats zijn andere kwaliteitsaspecten als resolutie, zoals belichting, contrast, scherpte belangrijker zo niet veel belangrijker voor de kwaliteit van een foto en daarmee de afdruk ervan. We adviseren hiervoor vooral de functie "Foto Verbeteren" in de Fotogoed Designer, dan wel uw foto goed na te bewerken in een goed extern fotoprogramma, voor het best mogelijke resultaat.
6. Hoeveel foto’s en teksten kan ik plaatsen in mijn ontwerpen?
Het aantal foto’s en teksten is onbeperkt, hier legt FotoGoed geen enkele beperking
aan.
7. Kan ik ook “gewone” foto’s gebruiken voor mijn ontwerpen?
Ja, dit zou kunnen als ze gescand worden. Het beste is de foto’s in te scannen op
de hoogst mogelijke resolutie (DPI waarde) en het resultaat bij te werken in onze
of fotosoftware naar keuze, veel klanten doen dit met succes zodat hun oudere en
dierbare foto’s ook een mooi plaatsje krijgen. Overigens zoekt u een professionele partij die uw foto's of andere materialen professioneel scant neem dan zeker een kijkje op onze
maatwerk pagina.
8. Een mooi fotoproduct begint met goede digitale foto’s. Heeft Fotogoed nog tips?
Dit klopt helemaal, hoe zeer wij ook ons best doen het allerbelangrijkste is het
uitgangsmateriaal ofwel uw digitale foto’s. Daarom hieronder de belangrijkste tips
voor een goede foto en een opsomming van de belangrijkste fotografie termen die
daarbij horen. Los van een goed genomen foto is een goede nabewerking ook zeer van
belang voor een goed eindresultaat, nagenoeg elke foto heeft baat bij een nabewerking, we zien
helaas vaak dat er niet voldoende aandacht aan deze stap besteed wordt, wat natuurlijk zonde is immers
en nogmaals mooier dan de bron kunnen we het niet maken. In de FotoGoed Designer zitten ook een aantal
bewerkingstools, we bevelen ten zeerste de functie Foto Verbeteren aan, deze auto-histogram filter heeft
in de meeste gevallen een toegevoegde waarde op het resultaat. Voorts is het de moeite waard om de functies,
Witbalans, Slimme belichting. Flitscorrectie, Rode Ogen correctie te proberen in voorkomende gevallen.
9. Ik ben als bedrijf geïnteresseerd in een samenwerking met Fotogoed BV, hoe verder?
Stuur via het email formulier uw verzoek naar onze sales & marketing afdeling, of
bel met onze klantenservice, zij zullen u dan in contact brengen met de juiste persoon.
10. Ik heb hier het antwoord op mijn vraag niet gevonden, wat nu?
Behalve deze FAQ ’s hebben wij een aantal handleidingen ter beschikking die meer
in detail gaan, ook zijn er vele
Youtube filmpjes beschikbaar. Als volgende stap kunt u een email sturen naar onze klantenservice
(die beantwoorden wij in de regel binnen 24 uur!). Lukt dat ook niet of is direct
contact noodzakelijk kunt u ook nog onze klantenservice bellen, tijdens de openingsuren,
onze deskundige medewerkers helpen u graag verder!
11. Het product voldoet niet aan de verwachting, ik heb een klacht, hoe te handelen?
Gezien een tevreden klant ons hoogste einddoel is, nemen wij elke bevinding serieus, schroomt u in een
dergelijk geval zeker niet contact op te nemen met onze klantenservice. Dit kan per email of telefoon, zie onze
contactpagina voor contact gegevens. We zullen uw klacht dan altijd serieus in behandeling nemen, de betreffende medewerker zal u dan verder informeren over de eventueel te nemen vervolgstappen. We geven de voorkeur om dit per email te doen, zodat u dan gelijk foto's kunt toevoegen die uw bevinding inzichtelijk maken.
Indien de klacht gegrond wordt verklaard, dan wel in behandeling wordt genomen, krijgt u een bevestiging per email over de gemaakte afspraken
en de eventueel door u te nemen vervolgstappen. Mocht het nodig zijn om uw order retour te zenden (zie ook hieronder onder punt 11.) voor verdere analyse, is het verstandig de email met de gemaakte afspraken en uw bevindingen bij te sluiten in de zending, dit zal zeker de afwikkelsnelheid van uw klacht ten goede komen. Wij verplichten onszelf om uw klacht binnen 5 uiterlijk werkdagen na ontvangst in behandeling te nemen, waarmee bedoelt wordt dat u dan tenminste een reactie van ons heeft ontvangen hoe we uw klacht verder gaan behandelen. De totale afwikkeling van de klacht kan afhankelijk van de aard langer duren, hiervan houden wij u zo goed als mogelijk op de hoogte. Indien u het niet eens bent met de behandeling van uw klacht, kunt u zich wenden tot
Stichting Webshop Keurmerk.
Gezien Fotogoed zich aangesloten heeft bij deze Geschillen Commissie, zal Fotogoed zich conformeren aan de uitspraak die Webshop Keurmerk zal doen in het geschil.
12. Ik wil het product retour zenden, hoe te handelen?
Als eerste en belangrijkste stap is er altijd contact nodig met onze klantenservice als dat nog niet heeft plaatsgevonden. Immers dan weten wij, wat de reden is van de retourzending (klacht/ verkeerd bezorgd/ verzoek om aanpassing etc.). Het heeft onze hoge voorkeur dat u het product retour zendt in de originele verpakking(om een goed beschermde zending te garanderen), heeft u deze verpakking niet meer of is deze beschadigd zal onze klantenservice u informeren hoe u het product het beste kunt verpakken. Onze klantenservice zal u ook verder informeren hoe we in uw geval om zullen gaan met de verzendkosten, dit overleg is vereist om te kunnen garanderen dat we deze kosten volgens onze policy zullen afhandelen. Voor de volledigheid vindt u hieronder de adresgegevens voor retourzending.
Vanuit Nederland:
Fotogoed B.V.
Postbus 283
5530AG Bladel
Vanuit Belgie:
Fotogoed B.V.
Gemeentedijk 19
2480 Dessel
WandDecoratie Producten
1. Zijn er verschillen tussen een afdruk op papier en wanddecoratie producten?
Er zijn zeker verschillen, hieronder de belangrijkste:
• Het materiaal zoals bijvoorbeeld, canvas, hout en aluminium zijn grover en anders van structuur dan papier. Dit heeft effect op het eindresultaat. Lichte tinten zullen eerder wegvallen en donkere tinten tonen donkerder. Bij plexiglas en forex is het verschil met een afdruk op papier een stuk minder / verwaarloosbaar.
• Houd rekening met de basiskleur van het product, Hout is bv. wat geler van kleur de lichte tinten worden iets geler. Als u een foto op hout of aluminium product kiest zonder een witte ondergrond, zal alles wat 100% wit is niet worden gedrukt, maar dus de kleur tonen van de ondergrond. Dit kan een schitterend effect geven, maar is wel iets om rekening mee te houden.
• Let op de details in uw foto, de structuur van canvas, hout en geborsteld aluminium hebben invloed op de details in uw foto.
• Voor klanten die aanleveren als PDF via de PDF Uploader, is het zeer nuttig om te weten dat (Adobe) RGB het voorkeursprofiel is voor Wanddecoratie producten (posters uitgezonderd). Voor drukwerk op papier is CMYK (Isocoated V2), het voorkeursprofiel.
2. Hoe hoog moet de resolutie van mijn foto zijn?
FotoGoed gebruikt de meest moderne high-end printers, daarmee is een resolutie van 100DPI al genoeg om een mooie afdruk laten maken.
Hoe groter het formaat hoe meer pixels nodig zijn, we geven even een rekenvoorbeeld voor een 90 bij 60cm product, met dus minimaal 80DPI (maximaal 300DPI is aan te bevelen).
Formule: (lengte/2,54)x80= aantal pixels voor de lengte EN (breedte/2,54)x80= aantal pixels voor de breedte.
Dus voor bijvoorbeeld een 90x60 cm afdruk is het dan (90/2,54)*80 = 2835px EN(60\2,54)*80 = 1890px. De foto dient dan minimaal 2835x1890px te bevatten, dit is overigens totaal 5,36 megapixels, iets wat de meeste moderne camera's makkelijk aan resolutie leveren.
3. Is de wanddecoratie van FotoGoed geschikt voor buitengebruik?
We hebben verschillende wanddecoratie producten die geschikt zijn voor buitengebruik of voor gebruik in vochtige ruimtes. Natuurlijk zijn alle tuinposters geschikt voor buiten, maar ook de ayous variant van foto op hout en de buiten variant van aluminium of plexiglas is geschikt voor buiten gebruik. Welk product dan ook, buiten in weer en wind heeft het natuurlijk altijd meer te lijden dan in een beschutte omgeving, dus voor behoud op veel langere termijn is het natuurlijk altijd beter om uw buitenproducten binnen te halen als ze daar toch geen functie meer hebben. Neem bij twijfel over geschiktheid in uw omstandigheden altijd eerst contact met ons op als u uw wanddecoratie in een vochtige ruimte of buiten wilt ophangen.
4. Kan ik mijn wanddecoratie product inlijsten?
De meeste wanddecoratie foto producten zijn geschikt om in te lijsten, voor de canvas kunt u zelfs bij FotoGoed een mooie bak/blok lijst mee bestellen. Ook levert Fotogoed speciale ophang systemen.
TIP: Als u een lijst wilt om uw FotoGoed wanddecoratie nog mooier te maken, kijk dan eerst eens rond welke maten beschikbaar zijn voor uw doel, immers standaard maten zijn vaak een stuk goedkoper dan minder regulier verkrijgbare maten. Houdt ook rekening met de dikte van uw wanddecoratie product, zodat deze zeker mooi in uw lijst past. Overigens met een beetje handigheid en een goede bouwmarkt, zijn er de mooiste lijsten voor uw foto wanddecoratie product te maken, we hebben al enige indrukwekkende kunstwerken van onze klanten mogen zien.
5. Ik wil een afwijkend formaat bestellen kan dit?
Voor de meeste wanddecoratie producten kunnen we zeker afwijkende formaten leveren. Neem hiervoor contact op met de klanten service, om te vragen naar de mogelijkheden en de prijzen.
6. Wat is whitewash en wat is het doel?
Whitewash is een witte laag die we voor het printen van uw wanddecoratie product op het ondergrond aanbrengen. Het voordeel van deze laag is dat de kleuren van uw print meer overeen zullen komen met het origineel. De lichte tinten en details blijven meer behouden dan op een print zonder whitewash.
Op sommige producten brengen we het standaard aan, zoals bv. foto op canvas of plexiglas (als maatwerk kan het ook zonder besteld worden overigens), bij andere producten zoals bv. foto op hout is het een keuze die u kunt maken. Zie ook zeker vraag 1 hierboven en bekijkt u de voorbeeldpagina's van het betreffende product voor een indruk van deze verschillen en meer informatie.
7. Ik wil graag iets speciaals bestellen zoals een drieluik, kan dat en hoe dan?
Jazeker is dat mogelijk en kunnen we u daar bij helpen. Speciale zaken zoals bv. een vierluik van 1 foto zijn vaak gevraagd, echter het is niet voor iedereen even makkelijk om de gewenste opmaak te verzorgen. FotoGoed kan u daar zeker bij helpen, voor slechts 10€ gaat een professional voor u aan de slag en gaat in overleg met u het gewenste ontwerp voor u opmaken. Dus een speciale wens? Twijfel niet en contacteer onze klantenservice, u krijgt een totaalprijs en bij uw akkoord gaan we voor u aan de slag!
Fotogoed Designer software
1. Is er ook een Online Cursus beschikbaar?
2. Ik krijg de melding of de pop-up dat de resolutie te hoog is, wat nu?
- Formaat vergroten/Foto bijsnijden
Deze melding geeft eigenlijk aan dat het aantal pixels te hoog is voor het formaat waarin u de foto wilt laten afdrukken, ofwel deze resolutie is 3x hoger dan onze afdruk resolutie van 300 DPI, hierdoor kan kleurverschuiving of zelfs korreligheid op de afdruk ontstaan. In onze software kunt u wanneer u de betreffende foto selecteert onder op de grijze balk de resolutie aflezen, let hierbij op de resolutie achter "Selectie" dit is de resolutie die van het gedeelte van de foto zoals geplaatst in uw ontwerp.
Wanneer u het formaat van de foto vergroot neemt het aantal pixels binnen het gebruikte formaat af, dus dit kan een oplossing zijn; vergroot het formaat totdat de melding van de kwaliteitsindicator van "Hoge resolutie" veranderd in "Goede Kwaliteit". U kunt er ook voor kiezen om de foto bij te snijden (croppen), ofwel een gedeelte van de foto gebruiken in plaats van de gehele foto, ook hierdoor neemt het aantal pixels binnen het gebruikte formaat af, doe dit totdat de melding "Hoge Resolutie" is veranderd in "Goede Kwaliteit"
- De resolutie van de foto Verkleinen en Verscherpen
De huidige camera's hebben meestal een veel hogere resolutie, dan nodig is voor een reguliere afdruk. Wij drukken af op 300DPI wat nagenoeg de hoogste resolutie is waarop digitaal gedrukt kan worden, voor een standaard formaat als 10 bij 15cm is een foto van 2 Megapixels (resolutie circa 1200x1800) voldoende, voor een foto van 20 bij 30cm is 8 Megapixels (resolutie circa 2300x3500) voldoende. Gezien de meeste moderne camera's tegenwoordig vaak minimaal 10 Megapixels zijn, is vast te stellen dat het gauw "teveel is". In onze software is het niet mogelijk de resolutie te verlagen, dit kunt u doen in uw eigen software - behalve de resolutie te verlagen is het voor het beste resultaat ook nodig de foto te verscherpen (bv. bicubisch) de meeste goede fotosoftware geeft dit automatisch aan, of doet dit automatisch- wel iets om op te letten, immers wanneer dit filter NIET aanwezig is zal het de kwaliteit juist negatief beinvloeden!
Mocht u dergelijke fotosoftware niet hebben, adviseert Fotogoed het gratis te gebruiken
XnView (ook in het Nederlands), met deze fotosoftware is nog veel meer mogelijk en is dus geheel gratis. Er is tevens een Instructie Video hoe het verkleinen en het verscherpen toegepast kan worden. Komt u er echt niet uit dan kunt u natuurlijk altijd de klantenservice contacteren.
Wanneer u heel veel foto's in resolutie moet verlagen is het gelukkig mogelijk om dit via XnView, batchgewijs te doen, wat wil zeggen dat er een groot aantal foto's in 1x met bijvoorbeeld 50% verkleind kunnen worden. De instructie hiervoor is te vinden onder de volgende link batchgewijs resolutie verlagen in xnview.pdf
(328 kb).
- Gevolgen aanpakken in de Fotogoed Designer
Vanaf versie 3.6. is een methode beschikbaar om in de software zelf de gevolgen “aan te pakken” ;
U dubbelklikt de foto en kiest in het menu de functie "Ruisonderdrukking" en laat de waarde staan op 0,7, dan klikt u op Toepassen en daarna op OK, u komt dan weer terug op het werkblad.
Dan klikt u op de functie Foto Verbeteren en het is gereed (de melding Te Hoge Resolutie blijft staan maar de eventuele gevolgen zijn grotendeels aangepakt).
- Niets veranderen of verscherpen/verbeteren in de software
Het is natuurlijk niet verplicht de resolutie te verlagen, immers het is een melding die dient om de hoogst mogelijke kwaliteit uit uw foto's te halen, wanneer u niet zeer kritisch bent kunt u de melding gewoon negeren. Als tussenweg kunt u de betreffende afbeelding nog verscherpen in onze software, gebruik daarvoor de knop "Scherper" in het "Foto Bewerken" menu (u komt daar door de foto te dubbelklikken), gebruik afhankelijk van uw resolutie een waarde tussen de 20 en 30 (hoe hoger hoe meer verscherping), daarna kunt u de knop "Foto Verbeteren" nog toepassen. Zoals gezegd is dit een compromis die zeker tot verbetering kan leiden, maar een lagere voorkeur heeft dan de twee hierboven genoemde methodes.
3. Tijdens de validatie in de Fotogoed Designer krijg ik allerlei meldingen wat
nu?
Ten eerste vallen de meldingen uiteen in twee soorten. Informatieve waarschuwingen
worden weergegeven met een uitroepteken en deze zijn bedoeld om de gebruiker te
attenderen op eventuele ontwerpfouten. Blokkerende meldingen worden weergegeven
met een stopteken en zijn van dien aard dat ze opgelost moeten worden om uploaden
mogelijk te maken.
Hieronder een overzicht van de meest voorkomende meldingen.
4. Afbeelding (of tekst-) object(en) vallen buiten pagina marges of geplaatst op
vouw van dubbele pagina’s
Dit betekent dat een deel van het tekstvak of afbeelding valt buiten het zichtbare gedeelte
in het eindproduct, of in een vouw tussen twee pagina’s. Het is verstandig om de
pagina waar de melding betrekking op heeft te controleren in de preview (knop Voorbeeld),
hier is de lay-out zichtbaar zoals deze zou moeten zijn na het drukken (met een
maximale afwijking van 2mm). Bij tekstvakken kan het zijn dat het tekstvak zelf buiten de marge valt, maar de tekst zelf marge genoeg heeft. Gouden regel voor tekst is deze sowieso minimaal 10mm ruimte te geven t.o.v. de stippellijn, visueel is tekst heel dicht op de pagina rand niet mooi.
5. Afbeelding object(en) niet gevuld
Dit betekent dat er op betreffende pagina een foto plaatshouder niet is gevuld,
dit zou erop kunnen wijzen dat er vergeten is een foto te plaatsen of dat dit niet
goed is gegaan. Vergewist u hiervan door de betreffende pagina in de Preview (knop
Voorbeeld) te bekijken. Overigens het is geen probleem de lege foto plaatshouder
te laten staan, deze wordt niet gedrukt of iets dergelijks.
6. Melding Slechte Resolutie
Dit houdt in dat de betreffende afbeelding een resolutie heeft die op basis van
onze professionele gradatie als slecht beoordeeld wordt. Dit kan omdat de afbeelding
te groot gemaakt is of dat het origineel een te lage resolutie heeft. Op uw beeldscherm
krijgt u een aardige indicatie van de betreffende kwaliteit, zeker als u inzoomt
zodat de afbeelding de uiteindelijke grootte op het eindproduct benadert. Natuurlijk
beslist u zelf of u de kwaliteit acceptabel vindt, de melding is informatief bedoeld.
7. Fout: Bestand, server of internet niet beschikbaar…
Meestal houdt dit in dat er geen verbinding is tussen uw PC en onze server. Vergewist
u ervan dat u internetverbinding heeft en dat Fotogoed online is (door b.v. onze
website te bezoeken), ook kan uw Firewall de connectie blokkeren, of u werkt via
een proxy server en dit is niet of niet juist ingesteld, controleer dit. Komt u
er nog niet uit neem dan zeker contact op met onze klantenservice.
8. Wat betekenen de zwarte kaders, stippellijnen en vouwlijnen in de Fotogoed Designer
software?
- Zwarte kaders
Deze vinden we bij de covers (foto omslagen) bij hard- en softcovers, bij (visite)kaartjes,
CD/DVD covers etc. Het geeft aan waar de betreffende pagina omgevouwen dan wel gesneden
wordt. De preview (knop Voorbeeld) geeft de weergave van dit effect (schoon formaat)
wat met een vakterm ook wel overvul of bleed wordt genoemd. Gezien er een toegestane
afwijking kan zitten in dit fenomeen is het zeer sterk aan te raden de afbeeldingen
geheel te vullen tot het buitenste kader! En teksten juist een ruime marge (minimaal 10mm)
te geven naar binnen vanaf de vouw of snijlijn. Gezien de precieze waarde afhankelijk is van de rugdikte
(zie punt 10 hieronder) en deze ook weer 3mm kan afwijken is het zaak hiermee rekening te houden en sowieso het gehele gebied tot aan het buitenste kader te vullen, zodat ongewenste witte randen voorkomen worden!
Bij een foto op canvas komt een
groot deel van het gedeelte buiten de zwarte kaders op de zijkanten van het doek
terecht, dit geeft een mooi strak en doorlopend effect op het eindproduct. Kortom
afbeeldingen altijd geheel vullen tot het buitenste kader, maar er rekening mee
houden dat dit gedeelte niet (geheel) zichtbaar zal zijn op het eindproduct (behalve bij
canvas op de zijkanten), gebruik de knop Voorbeeld om dit inzichtelijk te maken!
- Stippellijnen
Deze vinden we bij het binnenwerk van alle foto albums en fotoboeken. Het geeft
aan waar de betreffende pagina gesneden wordt na het drukken. De preview (knop Voorbeeld)
geeft de weergave van dit effect (schoon formaat) wat met een vakterm ook wel overvul
of bleed/afloop wordt genoemd. Gezien er een toegestane afwijking (2mm) kan zitten in dit
fenomeen is het zeer sterk aan te raden de afbeeldingen geheel te vullen tot het
buitenste kader! En teksten juist een ruime marge (10mm) te geven naar binnen vanaf
de vouw of snijlijn (ook visueel veel mooier). Kortom afbeeldingen altijd geheel
vullen tot het buitenste kader, maar er rekening mee houden dat dit gedeelte niet
zichtbaar zal zijn op het eindproduct, gebruik de knop Voorbeeld om dit inzichtelijk
te maken!
- Vouwlijnen
Deze zijn aangegeven als schaduwlijnen in het binnenwerk van al onze fotoalbums
en fotoboeken, bij aangrenzende pagina’s. Hiermee is globaal aangegeven
welk gedeelte in de rug van het fotoalbum “verdwijnt”. Houd er rekening mee dat
dit kan variëren met het soort product, het aantal pagina’s, de papier dikte en
de nieuwheid van het fotoboek. Let dus op dat belangrijke gedeeltes van uw afbeeldingen
hier niet te dicht in de buurt zitten en houdt teksten hier zo ruim mogelijk vandaan.
Zorg er wel voor dat het gebied gevuld is om onverwachte witranden te voorkomen!
9. Hoe hou ik mijn Fotogoed Designer software up to date?
Dit gebeurt automatisch. Elke keer als onze foto software gestart wordt, kijkt het
programma of er updates zijn (max. 1x per dag). Indien dit het geval is worden deze
automatisch geïnstalleerd of krijgt u een melding dat er een nieuwere versie is. U kunt ook even de klantenservice vragen wat de nieuwste versie is op dat moment.
10. Is ook te bepalen hoe dik de rug van mijn hardcover fotoalbum wordt?
De dikte van de rug wordt bepaald door drie factoren; het aantal pagina's en de gekozen papiersoort. We hebben een PDF bestand beschikbaar waarin u kunt opzoeken hoe dik de rug van uw fotoalbum met een marge van circa 3mm gaat worden. U kunt dit bestand downloaden via de onderstaande link. Belangrijk om te weten is dat hoe dikker de rug van uw album wordt, des te meer van het gebied tussen het binnenste en buitenste kader op de voor- en achterzijde van uw album zichtbaar zal worden, houd hier terdege rekening mee tijdens uw ontwerp.
Rugdiktes Hardcover Fotoalbums
11. Kan ik zelf een album omzetten naar een ander type/formaat album?
• U opent de FotoGoed Designer Software met uw album.
• U opent de FotoGoed Designer Software nog een keer, ditmaal met een nieuw door u gewenst type album.
• In uw huidige album selecteert u per 2 pagina’s alles (Ctrl+A), u herkent uw selectie aan de witte “bolletjes” om de geselecteerde onderdelen. U kopieert de selectie (Ctrl+C).
• In uw nieuwe album plakt u uw selectie op de door u gewenste pagina’s (Ctrl+V).
• U herhaalt de voorgaande 2 stappen tot uw gehele album gekopieerd is en past tenslotte de lay-out naar wens aan.
Dit werkt voor alles behalve de achtergronden, deze dient u opnieuw op te maken. Tevens is het handig voor het kopiëren te groeperen, de layout blijft zo nagenoeg gelijk en deze hoeft u in uw nieuwe project slechts nog wat te vergroten of verkleinen.
12. Kan ik een hardcover album om laten zetten naar een softcover album en visa versa?
U kunt uw hardcover project door ons om te laten zetten naar een softcover project en vice versa voor de meeste formaten. Gezien dit voor ons wel extra werk is achter de schermen, vragen we daarvoor wel een vergoeding van 7,50€ (valt te verrekenen met een eventuele korting).
• U upload de huidige album en laat die in uw gemaakte producten staan.
• U opent een nieuw project maar dan dus als de vergelijkbare soft- of hardcover, u maakt alleen de cover op en vult het aantal pagina’s aan totdat u net zoveel heeft als in de al opgemaakte hard- of softcover (pagina’s moeten leeg zijn).
• U bestelt dan het project met de nieuw opgemaakte cover en de lege pagina's en geeft het ordernummer door DIRECT na bestelling en voor 20:00 ’s avonds met het verzoek het binnenwerk toe te passen zoals te vinden onder uw gemaakte producten (graag even de naam van het project doorgeven).
• We sturen u een betaalverzoek voor 7,50€, dan wel verrekenen we het met een eventuele geactiveerde korting in dat geval wachten met de betaling en het bestand in de winkelwagen laten staan totdat wij de korting aangepast hebben!
• Als wij de bijbetaling hebben ontvangen of de korting is verrekend zorgen wij dat het binnenwerk bij uw bestelde product gevoegd wordt.
13. Kan ik geplaatste foto’s per pixel/positie verplaatsen?
Om door u geplaatste foto’s of objecten in de FotoGoed Designer Software per pixel of positie te verplaatsen houd u de Ctrl toets ingedrukt en navigeert u met de cursortoetsen.
14. Kan ik geplaatste foto’s per pixel/positie vergroten en verkleinen?
Om de door u geplaatste foto’s of objecten in de FotoGoed Designer Software per pixel te vergroten of verkleinen selecteert u deze waarna u met de Shift toets ingedrukt en de cursortoetsen per pixel of positie kunt vergroten/verkleinen.
15. Hoe kan ik in-/uitzoomen?
In de FotoGoed Designer software kunt u in- en uitzoomen door gebruik te maken van het vergrootglas. Het vergrootglas vindt u terug linksboven het werkblad, onder het pagina overzicht en is ook beschikbaar op andere plekken. Het vergrootglas met het + teken dient om in te zoomen, die met het - teken om uit te zomen.
16. Ik kan bepaalde functies niet vinden in de software, hoe kan dat?
In de FotoGoed Designer software is een Expert Modus aanwezig, om de software overzichtelijk te houden. Deze knop toont of verbergt bepaalde functies. Rechts boven in de menubalk kunt u deze Expert Modus in of uitschakelen. Als de Expert Modus ingeschakeld is, zouden alle beschikbare functie aanwezig moeten zijn.
17. Welke lettertypen kan ik in mijn opmaak gebruiken?
In principe kunt u alle lettertypen die op uw computer geïnstalleerd zijn gebruiken. Let daarbij wel op als u de opmaak op verschillende computers doet, de computer waarmee u bestelt dient alle lettertypes te bevatten die u gebruikt heeft. Overigens is de FotoGoed Designer erop beveiligd, als een letterype niet gevonden wordt, komt er een melding.
18. Ik wil mijn foto’s exact op eenzelfde positie zetten (uitlijnen), hoe doe ik dat?
In de software zitten verschillende functies voor het uitlijnen. Als u minstens 2 objecten selecteert, kunt u met de rechtermuisknop de uitlijn mogelijkheid kiezen (Expert Modus dient hiervoor geactiveerd te zijn). In deze
video en deze
video vind u meer uitleg.
19. Kan ik effecten en schaduw toepassen op mijn tekst?
De meeste effecten uit de FotoGoed foto software zijn ook toepasbaar op teksten en er zijn ook nog speciale opmaakfuncties alleen voor teksten beschikbaar. Voor meer informatie over het gebruik hiervan kunt u ons
YouTube filmpje bekijken.
Online Designer
1. Wat is de FotoGoed Online Designer precies?
Kort gezegd biedt het de mogelijkheid om geheel online alle FotoGoed foto producten te bestellen,
het enige wat u nodig heeft zijn digitale foto’s. Met deze gratis online software tool
kan online bv. een fotoalbum, kalender, kaartjes etc. direct ontworpen worden en daarna is het direct online te bestellen.
De FotoGoed Online Designer is nagenoeg identiek aan de offline FotoGoed Designer. Het voornaamste verschil is dat u voor de Online Designer niets hoeft te downloaden of installeren maar direct kunt beginnen door in te loggen op de website. Kortom zeer geschikt als u snel online een fotoproduct wilt bestellen, er met meerdere mensen aan wilt werken etc. Let op gezien we de server snel en stabiel willen houden worden projecten 3 maanden na aanvang verwijderd, u dient het gehele project dus wel binnen 3 maanden af te ronden. Als u meer tijd nodig denkt te hebben dan is de offline FotoGoed Designer meer geschikt.
2. Zijn alle producten van FotoGoed te bestellen via de Online Designer?
Jazeker alle producten die beschikbaar zijn via de "gewone" FotoGoed Designer zijn ook te bestellen via de FotoGoed Designer. Heeft u een speciaal bestand van ons gekregen (bv. een maatwerk bestand) dan kan dit niet via de Online Designer.
3. Heeft de Online Designer dezelfde uitgebreide functionaliteit als de offline FotoGoed Designer?
De FotoGoed Online Designer heeft nagenoeg alle functionaliteit aan boord zoals de offline variant, kortom ook online zult u gebruik kunnen maken van onze uitgebreide en vaak als best geteste fotosoftware mogelijkheden.
4. Tijdens het ontwerpen werd mijn internet verbinding verbroken, moet ik opnieuw beginnen?
Nee zeker niet, als u weer verbinding heeft logt u weer in in de FotoGoed Online Designer en dan zult u merken dat bijna alles weer aanwezig is. Het kan hoogstens voorkomen dat u het ontwerp van de pagina waarop u bezig was niet meer aanwezig is, de reden hiervan is dat een pagina gesaved wordt op onze server zodra er doorgeklikt wordt naar een volgende pagina. U kunt dus dan hoogstens een klein deel van uw werk kwijtraken. De foto's die u heeft geupload blijven sowieso aanwezig.
5. Hoe weet ik of de resolutie van mijn digitale foto’s goed genoeg zijn voor een mooie afdruk?
Ook in de Online Designer zit een indicator die aangeeft of de resolutie geschikt is voor een goede afdruk. Resolutie is natuurlijk niet het enige wat bepaalt of een fotoafdruk mooi is, zaken als belichting, contrast, witbalans etc. dragen eigenlijk nog meer bij aan de natuurlijk gewenste hoge kwaliteit. Gelukkig zijn er ook in de Online Designer allerlei tools aanwezig om uw foto's te verbeteren, zoals de functies "Foto Verbeteren", "Slimme Correctie", "Witbalans" etc.
6. Hoe lang worden mijn projecten op de server bewaard?
Vanaf het moment dat u het project gestart bent, blijft uw project tot 3 maanden op de server beschikbaar. Na deze periode wordt uw project automatisch verwijderd wegens privacy redenen maar vooral om onze servers soepel te laten blijven draaien. Zorg dus dat u uw project binnen 3 maanden afrond, denkt u meer tijd nodig te hebben dan adviseren wij de offline variant te gebruiken.
7. Ik ben een project gestart in de offline software, kan ik deze voltooien in de online versie?
Het is spijtig genoeg (nog) niet mogelijk om projecten tussen de off- en online versie van de FotoGoed Designer uit te wisselen. Bij de offline versie wordt uw bestand lokaal opgeslagen waar dit in de online versie op onze servers gebeurt in een speciaal en dus ander bestandsformaat.
8. Ik wil mijn fotoproject opmaken maar zie mijn foto's nergens, wat nu?
Om uw fotoproject in de online designer te vullen met uw eigen foto's dient u deze eerst te uploaden naar onze servers. U klikt daarvoor op de knop "Upload Foto's" waarna er een nieuw scherm verschijnt. U kunt uw foto's rechtstreeks vanuit uw bronmap in dit venster slepen of een selectie maken door op de knop "Selecteer bestanden.." te klikken. Uw foto's zijn geupload zodra de voortgangsindicator helemaal gevuld is. Nadat u uw foto's heeft geupload kunt u het scherm sluiten en ziet u uw foto's in een overzicht terug links in de Online Designer.
9. Worden mijn online foto projecten automatisch opgeslagen?
U project wordt tussentijds automatisch opgeslagen mocht er iets misgaan (bij elke pagina wisseling). Net als bij de Offline FotoGoed Designer dient u uw projecten handmatig op te slaan alvorens u afsluit of even "iets anders gaat doen". Dit doet u onder het menu 'Bestand'. Een overzicht van uw opgeslagen projecten vindt u terug door in het menu 'Bestand' op 'Beheer projecten' te klikken.
10. Hoe bestel ik mijn fotoproduct vanuit de FotoGoed Online Designer?
U bestelt uw product vanuit de online designer even eenvoudig als bij de offline designer software. Nadat u uw bestand heeft opgeslagen, klikt u op de knop 'Bestel product'. U wordt hierbij langs validatie proces geleid als in dwaarna uw project wordt gexporteerd en geupload naar uw account. In uw account vindt u uw geuploade product onder 'Gemaakte Prodcuten' vanuit waar u het rechtstreeks in uw winkelwagen kunt plaatsen om de bestelling van uw online fotoproject af te ronden. Eenmaal in uw account worden uw uploads nog twee maanden bewaard.
PDF Uploader
1. Wat is precies de PDF Uploader en waarom is deze beschikbaar?
Met de PDF Uploader kunnen door de klant zelf ontworpen PDF bestanden geupload worden via de Fotogoed website en daarmee kan elk foto product uit ons assortiment besteld worden. De reden dat Fotogoed deze fotoservice beschikbaar stelt is vooral omdat Fotogoed veel professionele klanten heeft, die liever werken met hun eigen fotosoftware zoals Indesign of Lightroom om hun digitale foto en tekst ontwerpen aan te maken, het resultaat kan dan via de PDF Uploader bestelt worden. Echter we merken ook steeds meer dat niet professionele klanten hun PDF's willen aanleveren die gemaakt zijn via bv. Microsoft Office programma's zoals bv. Word, ook dan is de FotoGoed PDF Uploader de beste mogelijkheid om te bestellen, we hebben daar overigens ook een mooie
Youtube instructie voor beschikbaar.
2. Hoe weet ik met welke specificaties de PDF bestanden aangeleverd moeten worden.
Op de Fotogoed website is een document te
downloaden in dit document staan alle benodigde dimensies beschreven voor elk product. Ook staan daar de verder specificaties in vermeld. Voor verder vragen kunt u natuurlijk altijd onze klantenservice contacteren.
3. Zijn er extra kosten verbonden aan het gebruik van de PDF uploader.
Neen, de kosten voor deze extra service zijn identiek dan wanneer het product besteld zou worden via onze eigen gratis software pakketen.
4. Kan ik via de PDF Uploader ook producten bestellen met afwijkende maten?
Neen, sterker nog de PDF Uploader controleert of de PDF bestanden voldoen aan de maten zoals deze omschreven zijn in de
pdf specificaties, wanneer de maatvoering afwijkt zal de upload niet plaats kunnen vinden. Fotogoed staat echter zeer open voor verzoeken om maatwerk, aangeleverd als PDF, contacteer via het email formulier daarvoor onze afdeling Sales & Marketing voor de mogelijkheden.
5. De PDF Uploader is wel heel erg lang bezig met uploaden, komt dit wel goed?
De gemiddelde upload snelheid in Nederland en België is circa 15MB per minuut (afhankelijk van uw internetprovider) daarboven heeft de onze server nog wat tijd nodig om het e.e.a. te verwerken. U kunt zelf zien hoeveel MB uw bestanden zijn en dus schatten wat ongeveer de benodigde tijd zal zijn. Wijkt dit nu heel erg af is het raadzaam contact op te nemen met onze klantenservice voor hulp of eventuele andere mogelijkheden om uw PDF bestanden bij ons te krijgen. Het kan ook zijn dat uw browser bepaalde instellingen heeft die het upload proces storen dan wel niet mogelijk maken, u kunt dan even een andere browser proberen. Lukt het dan nog niet stuur ons dan even een email, u kunt dan de bestanden even sturen via bv. WeTransfer, dan zorgen wij dat het geupload wordt, vermits het bestand natuurlijk voldoet aan de specificaties.
6. Kan ik mijn PDF bestanden niet gewoon op CD / DVD branden of i.d. en naar Fotogoed opsturen?
Jazeker, dat kan. Wij zullen dan de bestanden lokaal invoeren via ons systeem en koppelen aan uw account, zodat u vanuit daar uw fotoproduct kunt bestellen. Het is raadzaam van te voren even contact op te nemen met onze klantenservice, zodat wij weten dat we dit kunnen verwachten, dit zal zeker de verwerkingssnelheid versnellen. Ook kunt u de PDF bestanden versturen via b.v. WeTransfer, neem hierover even contact met ons op. Ook deze extra service is volledig gratis!
7. Ik wil mijn opmaak doen via Adobe Indesign, zijn hier ook templates voor beschikbaar?
Jazeker, we hebben daarvoor het Fotogoed Indesign Pakket beschikbaar gesteld, in dit pakket zitten de templates voor nagenoeg al onze producten en in te laden bestanden waarmee de de instellingen waaraan onze drukkerij de voorkeur geeft gelijk goed staan. Klik op
deze link
Uploaden & Bestellen
1. Ik zie elders hetzelfde product goedkoper, wat doet Fotogoed daarmee?
Wij pretenderen de beste kwaliteit prijs verhouding te hebben in Nederland en België,
dus dit staat bij ons hoog in het vaandel en nemen wij zeer serieus. Wanneer u elders
het product van vergelijkbare kwaliteit en strekking goedkoper ziet en het betreft
geen tijdelijke actie, neem dan zeker contact op met onze klantenservice wij zullen
u een serieus tegenbod doen!
2. Hoe moet ik meerdere exemplaren (na)bestellen van hetzelfde fotoproduct?
Dit moet in de shop (winkelmandje) plaatsvinden, daar kan aangegeven worden hoeveel
exemplaren of sets van een product gewenst zijn.
3. Ik wil een groot aantal exemplaren bestellen van hetzelfde product krijg ik kwantumkorting?
Jazeker, het is verstandig om in dergelijke gevallen
contact op te nemen met onze klantenservice voor een offerte op maat! Overigens kijkt u zeker op onze
actiepagina, want meestal zijn er bij FotoGoed wel acties beschikbaar die bij meerdere exemplaren een korting geven.
4. Ik heb een vouchercode (kortingscode) hoe gebruik ik die?
De vouchercode is te gebruiken tijdens het bestelproces in onze webwinkel. In dit
proces ziet u op een gegeven moment een veld staan genaamd “Vouchercode” hierin
vult u (of kopieert) u de vouchercode en klikt vervolgens op de knop “Vouchercode
activeren”. U ziet dan dat de korting direct doorberekend wordt op de bestelling.
5. Mijn computer is nu al meer als een uur bezig met uploaden, komt dat wel goed?
Het kan inderdaad zijn dat dit langere tijd duurt. Bij de meeste internet providers
is de upload snelheid veel lager dan de download snelheid (gemiddeld circa 0,2MB
per seconde). Afgezien van uw internetsnelheid is dit ook afhankelijk van de grootte
van het project, een foto album met een paar honderd foto’s kan zo maar een paar
honderd MB groot zijn en dit kost natuurlijk meer tijd dan een kalender. Overigens
mocht de upload onderbroken worden, geen paniek, wanneer de upload weer hervat wordt,
wordt gestart vanaf het punt waar deze gestopt is.
6. Wanneer kan ik mijn bestelling thuis verwachten?
Dit is onder andere afhankelijk van het soort product, de productie van een hardcover
XXL duurt langer dan een setje dubbele wenskaarten. Voorts bevindt onze drukkerij
zich in Duitsland. Echter streven we er naar er zorg voor te dragen dat u uw product
uiterlijk binnen 7 werkdagen in huis hebt. Deze tijd gaat lopen op het moment dat
uw betaling voltooid is. Wij verzenden ook een email op de dag dat wij het product
verzenden en u kunt het proces volgen in onder uw account. Duurt het allemaal aanmerkelijk
langer neem dan a.u.b. contact op met onze klantenservice.
Twijfelt u of u de bestelling wel op tijd zult ontvangen of heeft u erg veel haast, neem dan contact op met
de klantenservice voordat u de bestelling plaatst/of net geplaatst heeft. Zij kunnen op dat moment de haalbaarbaarheid inschatten, en u informeren over
(tegen meerprijs) een spoedzending bijvoorbeeld rechtstreeks van onze drukkerij in Duitsland.
De meeste producten kunnen wij wel in maximaal 3 werkdagen produceren, echter de verzending vanuit Duitsland naar onze filialen in Nederland en Belgie + de verzending
naar de klant zijn natuurlijk vertragende invloeden die meestal wel in goed overleg te omzeilen zijn, voorts factoren waar wij geen normaliter geen invloed op hebben en qua tijdsduur geen verantwoording
voor kunnen nemen (immers dit wordt uitgevoerd door derde partijen). Wanneer u kiest voor een alternatieve verzendwijze nemen we deze verantwoording wel, lukt het niet (buiten uw schuld) dan ontvangt u van ons het daarvoor extra betaalde bedrag terug.
7. Ik heb al besteld en betaald, maar zie nu dat ik een korting heb gemist, wat nu?
Dit is natuurlijk erg jammer, immers Fotogoed biedt vaak spectaculaire acties en sowieso een welkomkorting voor elke nieuwe klant.
Hoofdregel is dat wij onder geen beding restitutie verlenen, ofwel de gemiste korting terugstorten, dit is vooral omdat de kosten van een dergelijke
creditering erg hoog zijn en een korting een voorrecht is en geen recht. In het geval van een gemiste welkom korting zijn we bereid u een nieuwe vouchercode
(onder dezelfde voorwaarden) te verstrekken als u daarom verzoekt binnen drie maanden nadat u de code heeft ontvangen. In het geval van een gemiste actie is overleg met
onze klantenservice nodig, stuur een bericht o.v.v. uw ordernummer en welke actie u misgelopen bent. In alle redelijkheid en billijkheid zullen we u dan een voorstel doen
die u kunt toepassen op uw volgende bestelling, garantie hierop is er niet, immers geen enkele actie is met terugwerkende kracht geldig, maar gezien we ons goed kunnen voorstellen
dat het vervelend is om hier achteraf, achter te komen zullen we dit coulant bekijken.
8. Mijn welkomkorting voucher werkt niet, hoe kan dit?
Hier zijn een aantal mogelijke oorzaken voor aan te wijzen;
- De termijn van geldigheid (1 maand) is verstreken.
- De waarde van uw bestelling (excl. verzendkosten) is lager dan 25€.
- In uw bestelling is een actieproduct aanwezig, dit is niet te combineren (zie onze
Actie Pagina).
- U heeft al eerder iets besteld maar toen geen gebruik gemaakt van deze korting (neem contact op met de klantenservice).
- Er is iets fout gegaan tijdens het betaalproces of u heeft deze geannuleerd (neem contact op met de klantenservice).
Is geen van bovenstaande van toepassing, neem dan zeker contact op met onze klantenservice, deze zullen het dan voor u uitzoeken en indien u er recht op heeft, u een nieuwe code verstrekken.
9. De korting wordt niet automatisch verrekend, wat moet ik doen?
Kortingen en acties worden inderdaad in de meeste gevallen niet automatisch verrekend. Om gebruik te maken van een korting of actie heeft u meestal een vouchercode nodig. Maandelijkse acties en aanbiedingen vindt u terug in onze nieuwsbrief en op onze actiepagina.
U vult de vouchercode in tijdens het afronden van uw bestelling, in het betreffende veld, vlak voor uw betaling. Deze wordt nadat u op de knop ‘Voucher toepassen’ heeft geklikt verrekend over uw bestelling. LET OP! Indien u van een actie gebruik wilt maken, maar het lukt u niet om welke reden dan ook, graag eerst contact opnemen met de klantenservice en nog niet betalen, na betaling kan de eventuele korting niet meer worden toegepast!
10. Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen, kan deze nagestuurd worden?
Zoals op onze
actiepagina staat aangegeven willen wij nieuwe klanten of klanten die de nieuwsbrief gemist, verwijderd of gedeactiveerd hebben natuurlijk ook in aanmerking laten komen voor onze aanbiedingen, acties, etc. Hiervoor vragen wij om het geven van een ‘Like’ op onze
Facebook pagina. U gaat daarvoor naar onze bedrijfspagina op Facebook en klikt rechtsonder onze omslagfoto op ‘Vind ik leuk. Daarna mag u een e-mail met een screenshot / kopie van uw “Vind ik Leuk” sturen per email, waarna wij u een weblink toesturen van onze actuele nieuwsbrief.
Mocht u niet over een Facebook account beschikken, hier bezwaar op aantekenen of wegens andere redenen geen ‘like’ kunnen geven vernemen wij het graag. Raadpleeg voor meer informatie en de voorwaarden onze
actiepagina
11. Ik heb zojuist een bestelling geplaatst maar zie nu dat er een fout in zit, kan dit nog gewijzigd worden?
Mocht er iets niet juist zijn in uw bestelling log dan zo snel mogelijk in op uw account en ga naar
Mijn Orders. Als uw order nog niet in productie is genomen vindt u daar een knop "Aanpassen" via deze knop kunt u dan uw order blokkeren zodat deze niet geproduceerd wordt. Voor uw aanpassing zullen we echter wel €7,50 in rekening brengen. Als u besluit uw order te blokkeren ontvangt u daarna een email met verdere instructie. Als u een fotoalbum heeft besteld, ontvangt u een link met Uw Online Album per e-mail, gelieve deze altijd te controleren (meer informatie vindt u in die e-mail).
12. Kan ik mijn bestelling ook afhalen om tijd en of geld te besparen?
Dat is in goed overleg (bij grote voorkeur) voor het plaatsen van de bestelling zeker mogelijk.
Dit is overigens niet mogelijk voor onze wanddecoratie producten (alles wat niet op papier is gedrukt).
- Wegens logistieke redenen zullen de afhalingen meestal moeten plaatsvinden in Dessel (BE), overigens dat is slechts 20km onder Valkenswaard net in Belgie.
- Ook een afhaling op onze drukkerij in Keulen is mogelijk.
- Wanneer na het plaatsen van de bestelling wordt besloten tot afhaling is geen directe reductie van kosten mogelijk, wanneer dit voor de bestelling geregeld wordt is dit zeker mogelijk.
Fotografie tips
1. Alles eens rustig bekijken.
Bekijk eerst eens rustig het doel van uw foto en de omgeving, vaak worden foto’s
teveel van bovenaf genomen, probeer eens op gelijke hoogte te komen en zet het onderwerp
eens wat meer naar de zijkant in plaats van standaard het midden te kiezen.
2. Regel van derden
Bij een landschapsfoto is de “regel van derden” een nuttige tip. Van nature bestaat
de neiging de horizon precies in het midden van een foto te zetten, wat vaak tot
een saai resultaat leidt. Minder saai en dus mooier is, door 1/3 landschap te nemen
en 2/3 horizon of vice versa. Zorg er wel voor dat de foto evenwijdig aan de horizon
wordt geschoten voor het evenwicht!
3. Autofocus
De meeste camera’s stellen zichzelf scherp (autofocus), houd er rekening mee dat
dit meestal gedaan wordt op hetgeen zich in het midden van de foto bevindt. Wanneer
de camera Autofocus Lock heeft en u wilt op iets scherp stellen buiten het midden
van het beeld, zet dan de Autofocus hierop vast (dus naar het midden brengen) en
schiet dan de foto (het onderwerp blijft dan scherp omdat de focus daarop ingesteld
blijft).
4. Spontane foto
Mensen staan vaak mooier op de foto als ze niet doorhebben dat ze gefotografeerd
worden, maak hier gebruik van. Dergelijke foto’s spreken vaak meer en zijn minder
gekunsteld dan wanneer recht in de camera gekeken wordt.
5. Dichterbij fotograferen
Ga zo dicht mogelijk op het onderwerp staan, vaak worden foto’s onnodig van te veraf
genomen. Het hoofd onderwerp komt zo centraal te staan en storende elementen van
de omgeving vallen meer weg. Om echt van heel dichtbij te fotograferen gebruikt
u de macro functie die op de meeste camera’s wel aanwezig is. Zo komt het onderwerp
nog beter en gedetailleerder op de foto!
6. De achtergrond
Houd rekening met de achtergrond ten opzichte van het hoofdonderwerp. De achtergrond
dient relatief eenvoudig gehouden te worden, zodat het niet teveel afleidt of storend
werkt. Een truc die daarbij toegepast kan worden, is de achtergrond te laten vervagen
door de scherptediepte in te perken, dit wordt bereikt door iets verder van het
onderwerp te gaan staan en in te zoomen, met een snellere sluitertijd en een grote
diafragma opening.
7. De voorgrond
Zorg ervoor dat de voorgrond niet te dominerend is t.o.v. het hoofdonderwerp. Experimenteer
eens door de voorgrond te variëren een neem de foto vanuit meerdere perspectieven
(door b.v. een lager standpunt in te nemen). Breng eens wat actie in de foto door
bewegende objecten te fotograferen, beweeg mee met het onderwerp en hanteer een
korte sluitertijd en beweeg mee met het onderwerp. De ontstane bewegingsonscherpte
geeft extra dynamiek (actie) aan de foto.
8. Omgevingslicht
Het omgevingslicht is van groot belang op het uiteindelijke resultaat. Vermijd hard,
direct zonlicht en gebruik van een flitser. Gebruik liever wat zachter (diffuus)
licht (schaduw, bewolking) en vermijdt te harde schaduwen. Vermijd dat zoveel mogelijk
beweging van de camera tijdens de opnam. Gebruik een statief of een stabiel oppervlak
bij macro’s of gebruik van een langere sluitertijd/ver inzoomen.
9. Flitsen
Flits alleen wanneer het echt niet anders kan, foto’s zijn in natuurlijk licht meestal
veel mooier. Houd er rekening mee dat de meeste flitsers maar een bereik hebben
van een paar meter. Als het licht van achter het onderwerp komt (tegenlicht) kan
wordt door te flitsen ervoor gezorgd dat de donkere delen aan de voorzijde opgehelderd
worden waardoor de foto meer kleur en detail krijgt.
10. Schiet maar raak
Last but not least, een groot voordeel van een digitale camera is dat het schieten
van een paar extra foto’s niets extra’s kost. Varieer eens en maak verschillende
composities. De niet geschikte foto’s verwijderen is zo gedaan en een dergelijk
foto moment komt misschien wel nooit meer terug.
Terminologie
Megapixels (resolutie)
Het aantal beeldpunten van een digital bestand (resolutie vaak ook aangeduid met
DPI dots per inch). Resolutie van digitale camera’s worden meestal aangeduid in
megapixels. Eén megapixel = 1 miljoen pixels en daarmee het aantal, dat de camera
aankan. Zo produceert een camera van 5 megapixels een foto van circa 2560 x 1920
pixels
Scherptediepte
Dat deel van de foto wat scherp wordt afgebeeld. Een hoger diafragmagetal (grotere
opening) geeft meer scherptediepte.
Diafragma
Simpel gezegd de hoeveelheid licht die wordt doorgelaten. Hoe hoger de diafragma
waarde, hoe groter de opening, hoe meer licht er wordt doorgelaten.
Sluiter (sluitertijd)
De tijd dat de film/sensor belicht wordt. Hoe lager de tijd hoe korter de belichting.
Sluitertijden worden weergegeven als b.v. 1/1000 (1 duizendste deel van een seconde).
Bij een te lange sluitertijd kan bewegingsonscherpte ontstaan, waardoor bewegende
onderwerpen als een waas verschijnen op de foto. Een snel bewegend onderwerp vraagt
dus om een korte sluitertijd.
Belichting
De hoeveelheid licht die op de film/sensor valt, het wordt in de camera geregeld
door het diafragma en de sluiter. Bij de meeste camera’s kan de belichting automatisch
ingesteld worden. Om een speciaal effect te bereiken dien het handmatig ingesteld
te worden.
Diafragmagetal (F-Stop)
Is de verhouding tussen de brandpuntsafstand en de diafragma opening in de formule;
Diafragmagetal (F-Stop)= brandpuntsafstand/diafragmaopening. Een kleine diafragmaopening
wordt weergegeven een hoog diafragmagetal.
Brandpuntsafstand
De afstand die nodig is om via een lens (objectief) een scherp beeld op de film/sensor
te krijgen. De meeste camera’s kunnen in en uitzoomen waarmee dus de brandpuntsafstand
wordt aangepast.
CCD/CMOS sensor
De elektronica die de lichtinformatie vastlegt in een digitale camera, het best
te vergelijken met film in een conventionele camera.
ISO waarde
Geeft bij digitale camera’s de lichtgevoeligheid van de sensor weer. Hoe hoger het
getal, hoe lichtgevoeliger des te minder licht er nodig is voor de foto.
Sales & Marketing
1. Ik wil de nieuwsbrief wel of niet ontvangen, hoe regel ik dat?
Wanneer u inlogt op uw Account, klikt u op het kopje "Accountgegevens" onder uw email adres staat de zin "Ik wil de nieuwsbrief ontvangen" plaatst u daar een vinkje dan ontvangt u de nieuwsbrief, haalt u het vinkje weg zult u de nieuwsbrief niet meer ontvangen". Een andere mogelijkheid is dat u de Nieuwsbrief replied en in het onderwerp de tekst "Uitschrijven Nieuwsbrief" plaatst wij zullen dan per omgaande de Nieuwsbrief deactiveren. Mocht het onverhoopt niet goed gaan, neemt u dan even contact op met onze klantenservice.
2. Ik ben als bedrijf geïnteresseerd in een samenwerking met Fotogoed BV, hoe verder?
Stuur via het email formulier uw verzoek naar onze Sales & Marketing afdeling, of bel met onze klantenservice, zij zullen u dan in contact brengen met de juiste persoon.
3. Ik zie elders hetzelfde product goedkoper, wat doet Fotogoed daarmee?
Wij pretenderen de beste kwaliteit prijs verhouding te hebben in Nederland en België, dus dit staat bij ons hoog in het vaandel en nemen wij zeer serieus. Wanneer u elders het product van vergelijkbare kwaliteit en strekking goedkoper ziet en het betreft geen tijdelijke actie, neem dan zeker contact op met onze klantenservice wij zullen u een serieus tegenbod doen!
4. Ik wil een groot aantal exemplaren bestellen van hetzelfde product krijg ik kwantumkorting?
Jazeker, vanaf 10 exemplaren van hetzelfde product kunt u een email sturen naar ons, u ontvangt dan een persoonlijke offerte. Natuurlijk staan wij ook open voor onderhandeling bij 5 of meer verschillende producten, of wanneer de totale bestelling meer is dan 350 euro en er is geen actie voor u voorzien, of deze pakt "nadelig" voor u uit. Het is verstandig om in dergelijke gevallen contact op te nemen met onze klantenservice voor een speciale offerte op maat!
5. Ik heb als bedrijf een product of dienst aan te bieden aan Fotogoed, hoe verder?
Graag dan contact opnemen via het email formulier en kiezen voor de afdeling Sales & Marketing. Wij zullen dan sowieso iets laten weten. Fotogoed heeft liever geen telefonische acquisitie en geeft daarom de voorkeur aan contact per email, zeker al omdat we dan uw aanbod even rustig kunnen laten bekijken door de daarvoor meest geschikte medewerker.
6. Wij zijn een (digitale) drukkerij en willen graag samenwerking met Fotogoed, kan dat?
Vanzelfsprekend staan wij open voor elk aanbod waarmee wij onze klanten een nog betere prijs kwaliteits verhouding kunnen aanbieden. Wel is het vermeldenswaardig dat Fotogoed de lat erg hoog heeft liggen wanneer het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid, welke dus op zijn minst even goed maar liever beter moet zijn dan onze huidige drukkerijen. Interessant is wellicht ook dat het mogelijk is bij ons een subshop aan te vragen. Daarmee krijgt u dan software, een webwinkel en productie onder eigen label, maar kan er dus gebruik gemaakt worden van onze hoog aangeschreven fotoservice diensten. Interesse graag kenbaar maken via ons email formulier en kiezen voor afdeling Sales & Marketing.
7. Ik ben op zoek naar digitaal drukwerk, maar Fotogoed heeft het niet in haar assortiment, kan Fotogoed dit toch leveren?
Fotogoed is in samenwerking met haar drukkerijen in staat om veel meer te produceren dan het standaard fotoproduct assortiment wat op onze site wordt getoond. Of we aan uw wensen kunnen voldoen is afhankelijk van natuurlijk hetgeen u zoekt, de gewenste oplage en of we met alle factoren tot een prijs kunnen komen die voor beide partijen interessant is. In onze ervaringen komen we er vaak wel uit, dus het loont zeker de moeite om via het email formulier contact op te nemen met uw verzoek, een serieus en snel antwoord krijgt u dan altijd!